Mari Belajar Loghat Terengganu Bhg 1

Akhir-akhir ini terpikir nak update blog yang dah bersawang ni dan buat entry pasal loghat Terengganu sebab aku rasa aku sendiri dah jarang guna...bukan ape, kalau start cakap kang..manjang je kawan2 aku tak faham...aihhh..jadi untuk rujukan aku dan manusia2 yg berminat dengan loghat Terengganu ni..aku pun berazam la nk kongsi apa yang aku tahu.


1.  Keghek
     Maksud: Kerap
     Contoh Ayat: 
     Budok ni keghek teh keluor gi maing. (Budak ni kerapnya keluar pergi main.)

2.  Kenak
     Maksud: Kacau
     Contoh Ayat:  
     Doh2 la wak kenak ke adik. (Dah2 la kacau adik tu.)

3.  Bahang
     Maksud: Pukul
     Contoh Ayat: 
     Siang ke die kene bahang. (Kesian kat dia kene pukul)

4.  Tekgi/Kekgi
     Maksud: Nanti
     Contoh Ayat: 
     Kekgi la kite gi keda. (Nanti la kite pergi kedai)

5.  Nawok/Lebong
     Maksud: Tipu
     Contoh Ayat: 
     Mung dok soh wat nawok la, aku tau mung lebong.
     (Kau jangan nak tipu la, aku tahu kau tipu.)

6.  Dokghok / Dokrok
     Maksud: Penat, letih
     Contoh Ayat: 
     Dokghok nye rase hari ni. (Tak larat nye rasa hari ni.)

7.  Pah ceroh
     Maksud: Sampai ke sudah
     Contoh ayat: 
     Pah ceroh la nok tunggu dia sapa. (Sampai ke sudah la nak tunggu dia sampai.)

8.  Seghiya
     Maksud: Seringgit/Satu Ringgit
     Contoh Ayat: 
     Mokcik, wi kuih ni seghiya. (Makcik, bagi kuih ni satu ringgit.)

9.  Se
     Maksud: Satu
     Contoh Ayat: 
     Tolong ambik pinggang se. (Tolong ambilkan pinggan satu.)

10. Selalu
      Maksud: Sekarang
      Contoh Ayat: 
      Kije ni kene wak selalu. (Kerja ini kene buat sekarang.)


Okaylah..cukup dulu untuk sekarang..nanti aku tambah lagi...


Comments

  1. Replies
    1. lepok cha ni beloh Kelantan nu...kite dop reti

      Delete
  2. Apa maksud

    Kabo dok suke tapi stoke bile kite wak steteh dio ingat kite kate ko dio oiii bereh dok tu?

    Apa maksud tu😅salam saya dari sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya “cakap tak suka tapi stalker, bila kita buat status dia ingat kita tuju kat dia, oii okey tak tu? “ ha macamtu la

      Delete
  3. Tuan, boleh tolong translatekan tak ayat ni? "Ayuh datang beramai-ramai ...... dan beri sokongan padu kepada rider-rider! masuk adalah percuma!!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Jeput mari lake rama-rama, wi sokongan ke sek rider kite, masuk percuma sek mung." p/s: lambat reply, baru bace

      Delete

Post a Comment

Popular Posts